Wizz Air pokračuje v polské expanzi

  • 04.08.2025 12:32

S ukončením činnosti Wizz Air Abu Dhabi přerozdělí Wizz Air letadla této pobočky na své hlavní trhy – střední a východní Evropu, Rakousko, Itálii a Velkou Británii. Částečně tím zmírní akutní nedostatek letadel a posílí své pozice proti Ryanairu.  

V našem regionu jsou strategickými trhy Wizz Airu Polsko, Maďarsko a Rumunsko. O tyto trhy vede Wizz Air intenzivní soutěž s Ryanairem. Polsko je přitom nejdůležitějším trhem regionu, a to shodně pro oba nízkonákladové konkurenty, přičemž Ryanairu patří jasné prvenství. Wizz Air provozuje v Polsku šest bází a zajišťuje lety ze 12 letišť.

Za první polovinu roku 2025 uskutečnil Wizz Air z/do Polska více než 32 000 letů, což představuje nárůst o 9,3 % oproti stejnému období loňského roku. Dochvilnost letů dosáhla 77,4 %, což je meziroční zlepšení o 9,2 procentního bodu. Od začátku své činnosti v Polsku v roce 2004 přepravil Wizz Air již přes 120 milionů cestujících, což potvrzuje silný závazek a důvěru polských pasažérů.

Wizz Air 31. července oznámil, že přidává šestý letoun na bázi v Krakově a sedmý do Katovic.

V Krakově umožní nově umístěný Airbus A321neo spustit nové linky do Bilbaa, Verony, Vilniusu a Tallinnu.

V Katovicích zahájí Wizz Air šest nových linek: do Porta a Fara, Brindisi, Lamezie Terme, Brašova a Maastrichtu. Lety do Porta budou zahájeny 26. října 2025, ostatní nové linky odstartují v březnu 2026.

Jen několik dní před tímto oznámením Wizz Air ohlásil další dvě nové linky z Gdaňsku. Od 28. října 2025 bude Wizz Air provozovat lety do Madridu a Katánie. V Gdaňsku společnost bázuje osm letadel, které provozují lety do 37 destinací v 19 zemích. Během prvního pololetí přepravila společnost z/do Gdaňsku takřka 1,7 milionu cestujících.

Další změna se týká Varšavy. Wizz Air se po 13 letech vrací na varšavské letiště Modlin, kde od prosince bude bázovat dva Airbusy A321neo, kterými bude provozovat 11 mezinárodních tras (Athény, Alghero na Sardinii, Barcelona, Bergamo, Bergen, Brindisi, Kišiněv, Malta, Palermo, Pafos a Sofie).

Wizz Air předsunul v roce 2012 svůj provoz z letiště Modlin na hlavní varšavské Chopinovo letiště. Modlin je hlavní bází Ryanairu, který chce přepravit z/na Modlin do roku 2030 přes pět milionu cestujících. Ryanair přitom v poslední době přesunul část kapacit na Chopinovo letiště, a to kvůli zvýšení letištních poplatků na letišti Modlin. Návrat Wizz Airu na letiště Modlin dále posílí konkurenční boj obou nízkonákladovek.

Kromě toho létá Wizz Air také z letiště Varšava Radom. Celkový tržní podíl Wizz Airu na trhu v oblasti Varšavy je 22,8 %, zatímco Ryanair má podíl 8,1 %. LOT Polish Airlines zůstává lídrem na varšavském trhu s podílem 46,9 %, byť proti létu 2019, kdy měl 49 %, mírně ztratil.

Polsko je trhem, kterému zejména díky Wizz Airu a Ryanairu dominují od května 2021 konsistentně nízkonákladoví dopravci. V červenci 2025 přepravili do/z Polska nízkonákladoví dopravci 1,93 mil. cestujících, zatímco tradiční dopravci 1,27 mil. cestujících.

Právě nízkonákladoví dopravci jsou hlavním tahounem rychlého růstu polského trhu letecké dopravy. Analýza společnosti OAG ukazuje, že nízkonákladové letecké společnosti v létě 2025 tvoří 60,2 % všech odletových sedaček v Polsku, což je nárůst oproti 52,4 % v roce 2019.

Ryanair zůstává lídrem trhu s přibližně 32,5 % všech sedaček z Polska a vnitrostátně, následovaný společnostmi LOT a Wizz Air, které mají každá přibližně 23,1 %. (Foto: Rynek Lotniczy, Aviacionline, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace