Boeing zahájil výrobu křídel pro 777-8F. Letoun má vstoupit na trh v roce 2028.

  • 24.07.2025 12:42

Boeing ve svém moderním centru na kompozitní struktury Composite Wing Center v Everettu oficiálně zahájil výrobu křídel pro nákladní letadla 777-8F, čímž dosáhl klíčového milníku ve vývoji své nové generace nákladních letadel.

Dne 8. července 2025 Boeing oznámil, že v Everettu zahájil výrobu prvních strukturálních částí křídel letounu 777-8F, konkrétně 30 metrů dlouhých kompozitních nosníků (spars).

Nosník měří více než 30,5 metru a tvoří základní nosnou konstrukci křídla. Podle údajů Boeingu má letoun 777-8 celkové rozpětí křídel 64,8 metru na zemi a až 71 metrů při vysunutých koncích křídel (wingtip extensions).

Kromě nosníků již týmy Boeingu vyrobily i panely vnějšího potahu křídla a podélné výztuhy (stringers), které zajišťují pevnost a tvar křídla.

První fáze výroby křídel představuje zásadní krok v programu 777-8F, jehož první dodávky jsou plánovány na rok 2028. Nový letoun má nahradit stárnoucí model 747-400F a nabídnout vyšší efektivitu a nižší emise. Svou kapacitou se takřka vyrovná Boeingu 747-400F, přičemž nabídne o 30 % nižší spotřebu paliva a o 25 % nižší náklady na přepravenou tunu nákladu. 

Kompozitní křídla jsou vyráběna pomocí technologie automatizovaného ukládání vláken (AFP), která spočívá ve vrstvení pevných a lehkých vrstev uhlíkového vlákna pro vytvoření hlavní nosné konstrukce křídla.

Na programu se podílejí také globální dodavatelé. Mezi klíčové japonské partnery patří společnosti Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries a Subaru, které dodávají hlavní konstrukční celky. Větší míra dodávek ze zahraničí kvůli Trumpovým clům konečnou cenu letadla prodraží, což však zřejmě nebude mít vliv na poptávku.

Podle aktuální prognózy poptávky společnosti Boeing (Current Market Outlook) se do roku 2044 očekává nárůst světové flotily nákladních letadel o 65  %. Tento růst zahrnuje poptávku po 885 nových velkokapacitních širokotrupých nákladních letounech.

Od svého uvedení na trh v roce 2022 získal letoun Boeing 777-8F již 59 pevných objednávek, což potvrzuje obchodní životaschopnost modelu.

Ke konci června Airbus uváděl 66 pevných objednávek letadla A350F. Počátkem července však Airbus ztratil všech sedm objednávek od Air Lease Corp., takže soutěž je nyní mimořádně vyrovnaná.

Boeing se tak po dlouhé době či spíše možná poprvé dostává do situace, kdy se na trhu utká s vážným konkurentem. Zatím vše nasvědčuje intenzivní konkurenci mezi 777-8F a Airbusem A350F.

Hlavní projektový inženýr programů 777 a 777-8 Freighter Ben Linder uvedl, že nákladní letouny Boeing obsluhují 90  % světového trhu letecké přepravy zboží. Dodal, že zákazníci spoléhají na to, že Boeing dodá letadla, která hladce nahradí stárnoucí modely 747-400F. Kvůli novým standardům ICAO nebude Boeing moci po roce 2027 nabízet typy 767F ani 777F. Zatím není jasné, zda se Boeing k výrobě odhodlá typu 787F. Potenciálně by derivát 787 mohl sloužit jako nástupce nákladní verze Boeingu 767. Konkrétní plány na vývoj modelu 787F však zatím oznámeny nebyly a náklady spojené s případnou přestavbou modelu 787 na nákladní letoun by byly značné. (Foto: Flightline Weekly, Business Insider, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace